از همه چیزو همه جا

طبقه بندی موضوعی

آیا Joker می‌تواند یک میلیارد دلاری شود؟

يكشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۸ ب.ظ

خیلی زودتر از چیزی که پیش‌بینی می‌شد، فیلم Joker توانسته به رکورد پرفروش‌ترین فیلم با درجه سنی R دست پیدا کند. فاصله کمی با فیلم Deadpool 2 (کم‌تر از 45 میلیون دلار) باقی مانده بود که هواداران جوکر به فیلم محبوبشان کمک کردند به آن دست پیدا کند. در حقیقت هنوز کمتر از دویست و پنجاه میلیون دلار لازم است تا Joker وارد باشگاه میلیارد دلاری‌ها شود. اگرچه درابتدا این فیلم در پیشبینی ها دست کم گرفته شده بود اما فروش بی‌نظیری پیدا کرد. صاحب رکورد بهترین افتتاحیه فیلم‌های DC از سال 2017، راه سختی برای رسیدن به فروش جهانی یک میلیارد دلار دارد. با ویجیاتو همراه باشید تا احتمال 9 رقمی شدن تازه‌ترین فیلم کامیکی DC را بررسی کنیم.

آیا Joker می‌تواند یک میلیارد دلاری شود؟

فیلم Joker به کارگردانی تاد فیلیپس در سه هفته گذشته بیش از 737.5 میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. سهم فروش داخلی 247.2 میلیون دلار بوده بنابراین درآمد برادران وارنر از اکران فیلم در خارج از ایالات متحده آمریکا به رقم 490.3 میلیون دلار می‌رسد. با عذرخواهی از جرد لتو، باید بگوییم این فیلم شانس خوبی برای رسیدن به یک میلیارد دلار فروش جهانی دارد.

این فیلم در سومین آخر هفته‌اش در 4090 سالن سینما در ایالات متحده اکران شد. این یعنی سینمادارها هنوز به اکران این فیلم علاقه‌مند هستند. پایین‌تر از Maleficent: Mistress of Evil که هرگز نتوانست با قسمت جدید Zombieland رقابت کند، Joker با 29,205,000 دلار فروش در آخر هفته، رتبه سوم باکس آفیس این هفته را تصاحب کرد؛ یک آمار فوق‌العاده برای فیلمی در هفته سوم اکران.

شاید مقایسه این فیلم با Aquaman عادلانه نباشد. اما افتتاحیه 67,873,522 دلاری Aquaman در مقایسه با افتتاحیه 96,202,337 دلاری Joker یک سطح پایین‌تر قرار می‌گیرد. با افتتاحیه‌ای که تقریبا سی میلیون دلار کم‌تر از Joker هم بود، Aquaman به نخستین فیلم یک میلیارد دلاری DC تبدیل شد. اما دست‌یابی به این افتخار، برای Joker کمی دشوار به نظر می‌رسد. بخش عظیمی از یک میلیارد و 148 میلیون دلار فروش Aquaman از سالن‌های خارج از ایالات متحده به دست آمد. به هر حال همه دستاوردهای مالی یک فیلم سینمایی به فروش آن خلاصه نمی‌شود. طبق ادعای Box Office Mojo بودجه تولید Joker رقمی حدود 55 میلیون دلار بوده است. بنابراین حاشیه سود برادران وارنر از Joker خیلی بیشتر از Aquaman می‌شود.

آیا Joker می‌تواند یک میلیارد دلاری شود؟

هنرنمایی واکین فنیکس ابتدا در Joker از جشنواره فیلم ونیز مورد توجه قرار گرفت. در ادامه واکنش‌های جنجالی پلیس آمریکا، فیلم را موردانتظارتر از همیشه کرد. در نهایت نقدهای مثبت منتقدان باعث شد هواداران این شخصیت بارها به تماشای فیلم بروند. شاید نتوانیم Joker را با دو فیلم پرفروش تاریخ سینما مقایسه کنیم اما Avatar از دسامبر 2009 تا آگوست 2010 در سالن‌های سینما می‌فروخت. در حالی که End Game در مدت کوتاهی، فروش بیشتری را تجربه کرد. در میان این دو مسیر متفاوت فروش فیلم‌ها، Joker احتمالا به حرکت در جاده Avatar علاقه‌مندتر باشد. هرچند Avatar حدود دو میلیارد دلار در خارج از آمریکا فروخت اما Joker در خوش‌بینانه‌ترین حالت از یک میلیارد دلار عبور می‌کند.

چرا احتمالا Joker نمی‌تواند به یک میلیارد دلار فروش جهانی دست پیدا کند؟

هیچ فیلمی با رده سنی R هرگز نتوانسته یک میلیارد دلار از سراسر جهان درآمد کسب کند. البته این به معنای ناتوانی Joker نیست. ضمن آن که این فیلم با رساندن فروش جهانی‌اش به رقم 741,318,680 دلار، موفق شده به پرفروش‌ترین فیلم رده سنی R تبدیل شود.

اما بزرگ‌ترین مانع یک میلیاردی شدن Joker بازار چین است. چینی‌ها پس از بازار داخلی ایالات متحده/کانادا دومین بازار ارزشمند سینمای دنیا را مدیریت می‌کنند. از آن‌جایی که برادران وارنر حاضر نشده نسخه چینی فیلم (که پایین‌تر از رده‌بندی R باشد) را اکران کند، بازار چین برای Joker از دست خواهد رفت. با این حال فیلم در کشورهای دیگر هم‌چنان پرفروش است. این هفته، 73 کشور از 79 کشوری که فیلم‌های هالیوودی را اکران می‌کنند، Joker را به عنوان صدرنشین جدول خود معرفی کرده‌اند. با این حال دست پیداکردن به رکورد یک میلیارد دلار فروش جهانی برای این فیلم اندکی سخت به نظر می‌رسد.

آیا Joker می‌تواند یک میلیارد دلاری شود؟

باشگاه میلیاردی‌ها در چند ماه گذشته با اشتیاق فراوان از اعضای جدیدش استقبال کرده است. اما Joker برای اضافه شدن به این باشگاه باید خیلی خوش‌شانس باشد. البته این فیلم اگر یک میلیارد دلاری هم نشود، باز هم یک موفقیت بزرگ پیدا کرده است. یک موفقیت بزرگ برای فیلم‌های رده R، فیلم‌های کامیک بوکی و برادران وارنر. و حتی برای فرهنگ و سینمای دنیا در سال 2019.

 

  • خبر فوری