از همه چیزو همه جا

طبقه بندی موضوعی

۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

با شروع مراحل پیش از تولید سومین قسمت از سری فیلم‌های موفق مرد عنکبوتی (Spider-Man) با هنرنمایی تام هالند (Tom Holland) در نقش اصلی، عنوان این فیلم نیز در اینترنت منتشرشده است و طبق اطلاعات به دست آمده، عنوان قسمت سوم فیلم Spider-Man از یک سریال کلاسیک کمدی دهه ۹۰ یعنی Seinfeld، گرفته‌شده است و عنوان آن، Serenity Now خواهد بود.

باوجود تمام مشکلاتی که در طول چند ماه اخیر برای قسمت سوم فیلم مرد عنکبوتی با هنرنمایی تام هالند ایجادشده بود، به‌طورکلی مراحل پیش از تولید جدیدترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول شروع‌شده است. فیلم‌برداری Spider-Man ۳ قرار است از تابستان سال آینده شروع شود و همچنین در ۱۶ ماه جولای ۲۰۲۱ (برابر با جمعه، ۲۵ تیر ۱۴۰۰)، اکران خواهد شد.

طبق گزارش‌های وب‌سایت Production Weekly، نام قسمت سوم فیلم Spider-Man با بازی تام هالند در حال حاضر Serenity Now خواهد بود و در اصل این نام، برگرفته از عبارتی است که توسط شخصیت جورج کاستانزا (George Costanza) در سریال کلاسیک کمدی Seinfeld گفته‌شده بود.

جالب این است بدانید، سازندگان دو قسمت قبلی Spider-Man، پیش‌تر هم چنین کاری را هم انجام داده بودند و نام اولیه Homecoming، Summer of George بود که در اصل این نام یکی از قسمت‌های سریال Seinfeld است و اما در مورد قسمت دوم فیلم مرد عنکبوتی یعنی Far From Home، نام اولیه این فیلم نیز Fall of George اعلام‌شده بود.

فیلم‌برداری دومین فصل از سریال The Witcher در خاک بریتانیا آغاز شده است. گروهی از بازیگران که به تازگی به سریال پیوستند را می‌شناسیم. اما یکی از جدیدترین بازیگرانی که به سریال اضافه شده است، نقش بسیار مهمی را برعهده دارد.

به نقل از Game Spot «کیم بودنیا» بازیگر ۵۴ ساله دانمارکی که بخش عمده‌ای از شهرتش را مدیون شخصیت کنستانتین در سریال Killing Eve است، جدیدترین بازیگری است که سریال محبوب نتفلیکس برای فصل دوم با او همکاری می‌کند. «بودنیا» در نقش شخصیت وسمیر حاضر می‌شود. «وسمیر» یکی از مسن‌ترین و باتجربه‌ترین جادوگران دنیای The Witcher است. در داستان‌ها، او استاد گرالت بود و یکی از قدرتمندین جادوگران این دنیای جادویی لقب می‌گیرد.

«لارن اشمیت هیسریش»، شورانر سریال درباره اضافه‌شدن بودنیا به سریال گفت:

من واقعا هیجان‌زده‌ام تا حضور کیم در سریال را به او خوش‌آمد بگویم. من استعداد و هنرنمایی منحصربه‌فرد او در سریال‌هایی مانند Killing Eve و The Bridge را تحسین میکنم. نمی‌توانم منتظر باشم که او را در نقش وسمیر ببینم. شخصیت سرسخت و احساسی وسمیر پخش مهمی از فصل بعدی سریال است.

اخیرا اعلام شد که وسمیر صاحب یک انیمیشن سینمایی هم می‌شود. انیمیشن The Witcher: Nightmare of the Wolf توسط عوامل پشت صحنه‌ی انیمیشن The Legend of Korra و با همکاری لارن اشمیت هیسریش، شورانر سریال مشهور نتفلیکس و بئو دی‌مایو، نویسنده فیلم‌نامه‌ی سریال، ساخته می‌شود. البته این انیمیشن هنوز تاریخ دقیقی برای انتشار ندارد.

یکی از بازیگران اصلی فصل دوم سریال The Witcher معرفی شد

پیش از انتخاب کیم بودنیا برای حضور در نقش وسمیر، «مارک همیل» از علاقه‌اش برای هنرنمایی در نقش این شخصیت صحبت کرده بود. انتشار فصل دوم سریال The Witcher در هشت اپیزود، از سال ۲۰۲۱ میلادی شروع می‌شود. «هنری کویل»، «آنیا چالوترا»، «فریا الن» و «جویی بیتی» برای ایفای نقش‌های گرالت، ینفر، سیری و جسکیِر بازمی‌گردند.

گروه تحلیل بازار دیجیتال Superdata به تازگی گزارشی منتشر کرده که خبر از افت شدید درآمد فورتنایت و روزهای خوب پابجی می‌دهد. هر چند که اپیک گیمز حرف‌های دیگری برای گفتن دارد.

سوپردیتا که هر ماه گزارشی از وضعیت بازار دیجیتال بازی‌ها منتشر می‌کند، این ماه خبرهای جالبی داشت. درآمد بازی‌های free-2-play روی کنسول در ماه ژانویه ۴۲٪ افت داشته که بیشتر از همه به افت فورتنایت برمی‌گردد. آن‌ها ادعا می‌کنند که فورتنایت از نظر درآمد، بدترین دوران خود را از نوامبر ۲۰۱۷ تا کنون پشت سر گذاشته است. ایپکس لجندز نیز با این که به لطف رویداد Grand Soiree توانست ۱۲٪ افزایش کاربر فعال داشته باشد، اما با این حال درآمد کمتری نسبت به دسامبر ۲۰۱۹ کسب کرده است.

اما از سوی دیگر پابجی را داریم که اگرچه این روزها دیگر به عنوان بازی برتر بتل رویال شناخته نمی‌شود، اما با این حال ژانویه‌ای بسیار موفق را گذرانده است. با شروع فصل ششم بازی، آمار خرید درون بازی نسبت به ماه دسامبر ۵۱۲٪ افزایش پیدا کرده که به معنی پایان دوره‌ای نسبتا ناموفق برای بازی است.

اما اپیک گیمز، سازنده فورتنایت، واکنش چندان مثبتی به گزارش سوپردیتا نشان نداده است. در بیانیه‌ای به Games Industry، اپیک گیمز با وجود اشاره نکردن به این گزارش خاص، به طور کلی آمار و نحوه کار سوپردیتا را زیر سوال برده است.

سوپردیتا نه الان، بلکه هیچ وقت به داده‌های درآمد فورتنایت دسترسی نداشته و گزارش‌های آن‌ها عملکرد فورتنایت را به درستی نشان نمی‌دهند. باعث ناامیدی ماست که سوپردیتا بارها گزارش‌هایی به شدت نادرست از فورتنایت منتشر کرده که بر اساس روش‌هایی به عقیده ما سوال‌برانگیز به دست آمده‌اند. با این که ما هیچوقت گزارش درآمد فورتنایت را به طور عمومی اعلام نمی‌کنیم، اما این را می‌گوییم که آمار سوپردیتا با واقعیت فاصله دارد.

در واکنش به ادعای اپیک گیمز نیز، سوپردیتا اعلام کرده که کاملا از گزارش‌های خود دفاع می‌کند و داده‌هایشان از «روش‌های اثبات شده و بررسی‌های متعدد» به دست آمده‌اند.

مارول می‌خواهد کنترل دی‌سی را به دست بگیرد

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲ ب.ظ

جدیداً شایعاتی به گوش می‌رسد که بعد از اخراج شدن دن دی‌دیو توسط AT&T، ممکن است کوین فایگی کنترل دی‌سی را به دست بگیرد.

شنیده شده که AT&T اصلاً از تلاش دی‌دیو برای ریبوت کمیک‌های دی‌سی با رویداد 5G (نسل پنجم) راضی نبوده، ریبوتی که در آن شخصیت‌های کلاسیک توسط نمونه‌های مدرنشان جایگزین می‌شدند. همچنین گفته شده که دن دی‌دیو با اسکات اسنایدر، یکی از نویسندگان مشهور کمیک‌ها بتمن، به اختلاف خورده چرا که اسنایدر علاقه‌ای نداشت کمیک‌هایی که خلق می‌کند در ریبوت 5G نقشی داشته باشند. همین اختلاف باعث بروز مشکلاتی در دی‌سی شده بود.

به دنبال تمام این ماجراها بود که دی‌دیو توسط سران کمپانی‌های AT&T و Warner Bros از نقش داشتن در روند خلق و انتشار کمیک‌های دی‌سی اخراج شد. به نظر AT&T علاقه‌ای به انجام ریبوت 5G ندارد؛ چرا که شخصیت‌های کلاسیک کمیک‌های دی‌سی اشتراکات زیادی با فیلم‌ها، سریال‌ها و چندین محصول دیگر دارند. همان بخش‌هایی که در حال حاضر بخش اعظمی از درآمد کمپانی دی‌سی را تشکیل می‌دهند.

گفته شده که AT&T در نظر دارد تا به جای نویسندگان کمیک‌ها از نویسندگان فیلم‌ها و سریال‌های هالیوود (نویسندگانی که سابقه کاری اثبات شده‌ای دارند) در خلق کمیک‌ها استفاده کند. به عنوان مثال جیمز گان (که کارگردانی فیلم The Suicide Squad را بر عهده دارد) ممکن است یک کمیک بنویسد یا گرگ برلانتی (از تهیه کنندگان و نویسندگان اروورس) به دنیای کمیک‌ها وارد شود. حتی شاید جی جی آبرامز که همکاری جدیدی را با وارنر آغاز کرده نیز وارد این مجموعه شود. آبرامز قبلاً به کمک پسرش کمیکی برای اسپایدرمن نوشت که استقبال خوبی هم از آن شد.

همچنین وجود شخصیت‌های جدید رویداد 5G مثل بتمنِ سیاه با بتمن رابرت پتینسون که در حال آماده شدن برای اکران روی پرده‌ها سینما است هماهنگی ندارد و چنین چیزی می‌تواند تمام بازاریابی‌ها و تبلیغات‌های مربوط را تحت الشعاع قرار دهد. مارول نیز قبلاً با سری Marvel Now سعی به انجام چنین کاری کرده بود که به طرز مفتضحانه‌ای شکست خورد.
AT&T در نظر دارد تا لایسنس دی‌سی را به مارول بدهد

شایعه شده که AT&T به این فکر می‌کند تا به طور کامل از قسمت نشر خارج شود و اگر ممکن باشد کنترل دی‌سی را به شرکتی دیگر (احتمالاً مارول) واگذار کند. هر چند AT&T نمی‌خواهد کاملاً کمپانی دی‌سی را بفروشد چون که ارزش‌های زیاد این دنیای خیالی (با وجود شخصیت‌هایی مثل سوپرمن، بتمن و واندروومن) را می‌بیند.

همچنین برخی از مخاطبان و تحلیلگران ادعا می‌کنند صحبت‌های واگذاری دی‌سی به مارول شایعه‌ای است که خود AT&T و وارنر آن را به راه انداخته‌اند تا واکنش طرفداران را ببینند. هر چند هنوز هم نمی‌توان این احتمال را رد کرد که ممکن است به جای انتشار کمیک‌های دی‌سی، کنترلِ این کمپانی را به مارول بدهند تا آن‌ها از شخصیت‌های دی‌سی استفاده و سود حاصل را به کمپانی‌های صاحب دی‌سی پرداخت کنند.

حتی بعضی از مخاطبان این تئوری را ارائه داده‌اند که به دست گرفتن کمیک‌های دی‌سی توسط مارول ممکن است باعث شود تا کوین فایگی (که به تازگی مسئول بخش انتشارات مارول نیز شده است) بتواند از بعضی از شخصیت‌های دی‌سی فیلم بسازد و یا حتی آن‌ها را وارد دنیای سینمایی مارول کند.

با این که خیلی طول کشید و بگیرد و ببند زیادی نیز پشت آن بود اما دیزنی و سونی توانستند برای استفاده بیش‌تر از اسپایدرمن در دنیای سینمایی مارول به توافق برسند، پس چرا شخصیت‌های دی‌سی دچار چنین سرنوشتی نشوند؟ مخصوصاً که ظاهراً AT&T علاقه خودش را برای انتشار کمیک‌ها از دست داده است.

پیش بینی شماره آخر کمیک Doomsday Clock درباره کراس‌آور بین دی‌سی و مارول (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
پیش بینی شماره آخر کمیک Doomsday Clock درباره کراس‌آور بین دی‌سی و مارول (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)


شاید یک نکته جالب دیگر نیز باشد که بتوانیم به آن اشاره کنیم. در ماه دسامبر و در شماره آخر کمیک Doomsday Clock، جف جانز اشاره‌ای به یک کراس‌آور بین دنیای کمیک‌ها دی‌سی و مارول کرد. شاید کمیک Doomsday Clock زمان نابودی دی‌سی را لحظه شماری می‌کرد…

از فیلم سونیک تا جنگ ستارگان و فیلم‌های دی‌سی و مارول، فیلم‌های سینمایی همیشه آثاری هستند که با همکاری نویسندگان، کارگردانان، بازیگران، فیلم‌برداران و ده‌ها نیروی متخصص دیگر به یک محصول مشترک تبدیل می‌شوند. محصولی که هدف اصلی آن می‌تواند انتقال یک پیام سیاسی-اجتماعی، نزدیک‌کردن انسان‌ها به یکدیگر و یا سرگرم‌کردن تماشاگران باشد. بنابراین فیلم‌های سینمایی شباهت بسیاری با آثار تاریخی دارند؛ آثاری که گاهی ممکن است به دستاوردی جادویی تبدیل شوند و گاهی هم در تبدیل‌شدن به یک عنوان منسجم هم شکست می‌خورند.

اگرچه آثار سینمایی انواع گوناگونی دارند اما این روزها با یک نوع جدید از فیلم‌ها روبرو هستیم؛ سوپ‌هایی که در حال پخته‌شدن هستند تا به دست مشتری‌ها برسند اما نه تنها عوامل فیلم بلکه تماشاگران به عنوان آشپز حاضر می‌شوند تا ادویه‌های آن را تغییر دهند. در حقیقت استودیوهای فیلم‌سازی این روزها و بیش از هر زمان دیگری تحت تاثیر هواداران قرار گرفته‌اند. پدیده‌ای که باید نام آن را «تاثیر هواداران» نامید. با ویجیاتو همراه باشید.

آیا هواداران قدرت بیشتری از عوامل یک فیلم سینمایی دارند؟

توییتر، ردیت، سایر شبکه‌های اجتماعی و البته اینترنت مکان مناسبی است که افراد می‌توانند دیدگاه‌های خود را ارائه کنند. آن هم بدون این که هویت واقعی آن‌ها شناخته شود. مردم می‌توانند در اینترنت به میم‌ها بخندند و درباره هر چیزی که دوست دارند، اظهار نظر کنند. اما همانطور که همه‌ ما می‌دانیم (و حتی آن را تجربه کرده‌ایم) فضای اینترنت به معنای واقعی کلمه، سمی است. فرارکردن از این فضای مسموم غیرممکن نیست اما زمانی که درگیر آن شویم، تقریبا بعید است راهی برای نجات آن پیدا کنیم. اتفاقی که برای فیلم سونیک هم رخ داد همین بود، درست زمانی که نخستین تریلر Sonic the Hedgehog منتشر شد؛ توییتر این فیلم را به خاک و خون کشید.

فیلم سونیک پس از جنجالی که پیرامون طراحی ظاهری شخصیت سونیک داشت، تغییرات بسیاری را تجربه کرد. تاریخ اکران فیلم به تعویق افتاد و حالا واقعا هم بهتر شده است. ظاهر جدید سونیک، برای افراد بیشتری یادآور بازی‌های ویدیویی این شخصیت شده و گفته می‌شود تم داستان نیز کمی فرق کرده است. این اتفاقات روی فروش بلیت‌های فیلم هم تاثیرگذار شد؛ اما این وقایع اکران سونیک فقط مثبت نبود. هنرمندانی که سونیک اولیه را طراحی کردند، پس از انتشار نخستین تریلر شدیدا مورد انتقاد قرار گرفتند. فشارها آن‌قدر افزایش یافت که جف فاولرِ کارگردان اعلام کرد طراحی شخصیت سونیک از ابتدا انجام می‌گیرد. بنابراین تاریخ اکران فیلم تغییر کرد تا انیماتورها فرصت بیشتری برای تغییرات ریشه‌ای داشته باشند.
تماشاگران در حال تبدیل‌شدن به سینماگران قدرتمند هستند

اگرچه این تغییرات و تاخیر ناشی از آن به سود پارامونت پیکچرز بود اما رفتار این استودیو می‌تواند هویت کاری هنرمندان صنعت سینما را تحت تاثیر قرار دهد. حالا این عوامل فیلم نیستند که تصمیم می‌گیرند اثر مورد علاقه‌شان را چگونه تولید کنند؛ آن‌ها حتی تحت تاثیر استودیوها هم نیستند. حالا تماشاگران هستند که پیش از اکران یک فیلم سینمایی، درباره داستان و شخصیت‌های اصلی آن قضاوت می‌کنند. آن هم در شرایطی که هنرمند باید اثری که به آن وابسته شده را به شکل کامل خلق کند و سپس به انتقادات آن پاسخ دهد.

آیا هواداران قدرت بیشتری از عوامل یک فیلم سینمایی دارند؟

اما واکنش تماشاگران به تریلر ابتدایی فیلم سونیک، ریشه در قدرتی دارد که آن‌ها به مرور زمان به دست آورده‌اند. هشتگ ReleaseTheSnyderCut# را به یاد دارید؟ هشتگی از سال ۲۰۱۷ در جریان است. جایی که هواداران کامیک بوک‌های دی‌سی اعلام کردند هر کاری می‌کنند تا نسخه‌ی اصلی فیلم Justice League که توسط زک اسنایدر خلق شده است، منتشر شود. آن‌ها اعتقاد داشتند فیلمی که به عنوان Justice League اکران شده تحت تاثیر سلیقه‌ی برادران وارنر تغییر کرده و این فیلم دوساعته تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. واکنش‌ها به حدی رسید که زک اسنایدر تصاویری از حذف‌شده از فیلم را در کنار کانسپت آرت‌های متعدد منتشر کرد. اما به نظر می‌رسد نسخه‌ای که هواداران دی‌سی به دنبال آن هستند، اصلا وجود ندارد و یا لااقل فعلا خبری از آن نیست.

برای استودیویی مثل برادران وارنر، انتشار نسخه‌ای متفاوت از فیلمی بلاک باستری مثل Justice League یک اتفاق بی‌سابقه لقب می‌گیرد. با این حال هواداران ناامید نشده‌اند. هشتگ آن‌ها هنوز در جریان است .حالا شایعاتی هم مطرح شده که پس از آغاز به کار سرویس استریم HBO Max ممکن است ویرایش زک اسنایدری فیلم در دسترس قرار بگیرد. حتی اگر فیلمی که هواداران ‌دی‌سی به دنبال آن هستند هم منتشر نشود، باز هم اتفاقی که برای فیلم Justice League رخ داد، می‌تواند مثال خوبی برای قدرت «تاثیر هواداران» باشد.
حتی دیزنی هم تحت تاثیر هواداران قرار می‌گیرد

نارضایتی هواداران در دنیای جنگ ستارگان هم قدرتمند ظاهر شد. تماشاگران فیلم The Last Jedi آن‌قدر از تغییرات فیلم نسبت به ریشه‌های اصلی دنیای جنگ ستارگان ناراضی بودند که دیزنی دو سال تلاش کرد تا دوباره قلب آن‌ها را تسخیر کند. بنابراین فیلم The Rise of Skywalker تغییرات بسیاری را تجربه کرد. اگر هوادار جنگ ستارگان هستید و از The Last Jedi ناامید شدید و تحت تاثیر فیلم بعدی جی. جی. آبرامز قرار گرفتید، احتمالا باز هم احساس کرده‌اید که The Rise of Skywalker نشانه‌هایی از عذرخواهی از تماشاگران را یدک می‌کشد. این یعنی برنامه‌ی اصلی دیزنی برای توسعه فیلم‌های سومین سه‌گانه‌ی جنگ ستارگان تغییر کرده بود؛ آن هم تحت تاثیر واکنش شدید هواداران. اما مشکل اصلی این است که وقتی تلاش می‌کنید همه را راضی نگه دارید، در نهایت هیچکس راضی نیست.

آیا هواداران قدرت بیشتری از عوامل یک فیلم سینمایی دارند؟

با این حال هوادارانی هم وجود داشتند که از تغییرات The Rise of Skywalker ناراضی بودند. پستی در شبکه اجتماعی Reddit قرار گرفت که مدعی شد دیزنی با بخش بزرگی از فیلم‌نامه‌ی آبرامز موافق نبوده است. بنابراین در تدوین نهایی، حدود ۴۰ دقیقه از صحنه‌های فیلم‌برداری شده فیلم کنار گذاشته شده‌اند. این ادعا هرگز تایید نشد. بنابراین در برابر هوادارانی که The Last Jedi را دوست نداشتند، گروهی قرار گرفتند که خواهان انتشار نسخه‌ی اصلی The Rise of Skywalker بودند. اما به نظر نمی‌رسد ویراش جی. جی. آبرامزی فیلم هرگز منتشر شود.
آینده «تاثیر هواداران» چه شکلی می‌شود؟

فیلمی که در آینده‌ی نزدیک ممکن است قربانی سلیقه‌ی قدرتمند مخاطبان شود، احتمالا Ghostbusters: Afterlife لقب می‌گیرد. تریلر این دنباله نشان می‌دهد احتمالا در مقایسه‌ با فیلم‌های قبلی فرانچایز در حال ریبوت Ghostbusters که با حضور بازیگرانی مثل ملیسا مک‌کارتی و لزلی جونز آغاز شد، لحن بسیار جدی‌تری دارد. فیلم Afterlife قرار است داستان نوه‌ یکی از اعضای اصلی Ghostbusters را روایت کند؛ بنابراین شاهد بازگشت بسیاری از بازیگران و شخصیت‌های دو فیلم دهه‌ی ۸۰ هستیم.

اشتباه نکنید! تریلر فیلم جزییات بسیار خوبی دارد و به نظر می‌رسد با فیلم بسیار جذابی مواجه هستیم. اما ممکن است هواداران این مجموعه، عوامل Afterlife را تحت فشار قرار دهند تا داستان فیلم را به شکلی که آن‌ها دوست دارند، تغییر دهند. چراکه به نظر می‌رسد سونی پیکچرز بیش از حد در برابر فیلم رفتار محتاطانه دارد. آن‌ها دوست ندارند هواداران Ghostbusters را عصبانی کنند. اما مسیری که طی می‌کنند، کمی نگران‌کننده است.

آیا هواداران قدرت بیشتری از عوامل یک فیلم سینمایی دارند؟

تغییری که در فیلم سونیک ایجاد شد، زیبایی‌شناسی را هدف قرار داده بود. تاثیری روی داستان فیلم نداشت و تنها قرار بود نزدیکی بیشتری با بازی‌های ویدیویی سونیک داشته باشد. قرار هم نیست ویرایش جی. جی. آبرامزی یا نسخه زک اسنایدری فیلم را تماشا کنیم. اما به نظر می‌رسد یک اقلیت جریان‌ساز در شبکه‌های اجتماعی موفق شده‌اند خلاقیت پشت صحنه‌ی این فیلم را تحت تاثیر قرار دهند؛ این حادثه بدون شک یک اتفاق بزرگ است.
استودیوها چگونه در برابر «تاثیر هواداران» ایستادگی می‌کنند؟ مارول توضیح می‌دهد

فیلم‌ها باید با یک دیدگاه منحصربه‌فرد و مجرد ساخته شود. این به معنای محدودکردن یک فیلم به یک شخص نیست. اما باید تفکر ثابتی شکل بگیرد که فیلم را حول محور آن توسعه پیدا کند. البته این سیاست که توسط استودیوهای مارول به کار گرفته شده، همیشه مورد انتقاد بوده است. بنابراین با همه تفاوت‌هایی که در فیلم‌های مارول وجود دارد، آن‌ها در نهایت توسط کوین فیگ مدیریت و هدایت می‌شوند. البته در این یک مورد استثنایی فراموش نکنید که مارول همیشه مخاطب‌هایش را شگفت‌زده می‌کند. آن‌ها گاهی دستاوردهای تازه‌ای را امتحان می‌کنند که هواداران حتی انتظار برخورد با آن را هم نداشتند. برای اطلاعات بیشتر درباره تاثیر استودیوهای سینمایی مارول بر روی هواداران کاپیتان آمریکا و مرد آهنی بهتر است با کسب و کار آن‌ها آشنا شوید.

مارول اخیرا متوجه شده گوش‌کردن به حرف‌های تماشاگران و البته پذیرش «تاثیر هواداران» دقیقا همان چیزی است که آن‌ها نیاز دارند. با این حال این پذیرش بی قید و شرط، همیشه هم لازم نیست. اگرچه این هواداران مارول بودند که موفق شدند استودیوی شخصیت‌های موردعلاقه‌شان را ترغیب کنند تا فیلم‌های Captain Marvel و Black Panther را بسازند اما مارول هم همیشه تحت تاثیر آن‌ها نبوده است. باوجود نارضایتی بسیاری از هواداران مارول، فیلم Avengers: Endgame در نهایت با داستانی که در ذهن مارول بود، ساخته شد و موفقیت بی‌نظیری را جشن گرفت. دنباله‌ فیلم‌هایی مانند Captain Marvel و Black Panther هم با سرعت بسیار کم‌تری از شدت اشتیاق هواداران در دست ساخت است. شاید استودیوهای سینمایی مارول یک الگوی کامل و مناسب برای مقابله با «تاثیر هواداران» باشند.
هواداران می‌توانند سینما را تکراری‌تر از قبل کنند

اگر قرار باشد «تاثیر هواداران» بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، سینما به ساخت ریبوت‌ها، دنباله‌ها، فیلم‌های سینمایی غیرواقعی و عناوین بدون ریسک ادامه می‌دهد. فراموش نکنید بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ توسط کارگردانانی ساخته شده‌اند که هرگز زیر فشار فضای مجازی قرار نگرفتند. شبکه‌های اجتماعی جایی است که عصبانیت افراد، هیچ هزینه‌ای برای آن‌ها به همراه ندارد. همه‌ی مردم می‌توانند بدترین صفت‌ها را علیه یکدیگر به کار بگیرند تا لایک‌ها، ریتوویت‌ها و بازدیدهای بیشتری را دریافت کنند. در چنین فضایی، پیداکردن یک نقد سازنده واقعا دشوار به نظر می‌رسد

یادمان باشد بزرگترین بلاک باسترهای سینمایی زمانی به فیلم‌های بهتری تبدیل می‌شوند که استودیو‌ها ابتدا بهترین عوامل پشت صحنه‌ را استخدام کنند و سپس کاملا به آن‌ها اعتماد کنند.

با گسترش روزافزون ویروس جدید کرونا در سراسر جهان، رویدادهای متعدد و بیشتری از روی حفاظت از سلامت و جان مردم کنسل می‌شوند؛ بعد از آنکه صبح امروز خبردار شدیم کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی (GDC) که به عنوان مهمترین رویداد این ماه به شمار می‌رفت کنسل شد، حالا مجموعه Capcom Fighters اعلام می‌کند مسابقات رشته Street Fighter 5 نیز به همین دلیل لغو شد.

حساب رسمی توییتر Capcom Pro Tour که سه دسته از مسابقات را برگزار می‌کند، با اشاره به تلاش برای حفاظت از سلامت کارمندان، برنامه‌ریزان و شرکت‌کنندگان، اعلام کرد کلیه رقابت‌ها را کنسل می‌کند. این سه رویداد Brussels Challenge و Norcal Regionals و April Annihilations نام دارند که در ابتدا قرار بود به ترتیب در ماه‌های مارس و آپریل سال جاری میلادی برگزار شوند.

مجموعه مسابقات Brussels Challenge قرار بود در بازه زمانی بیستم الی بیست و دوم مارس در کشور بلژیک، و دیگر رقابت‌ها نیز در تاریخ دهم الی دوازدهم آپریل به ترتیب در سن‌خوزه و نیوجرسی ایالات متحده آمریکا برگزار شود. بنابراین می‌توان دریافت با وجود اینکه فاصله زمانی نسبتا زیادی تا آن موقع باقی مانده، صلاح بر این بوده است تا مسابقات کنسل شوند.

این تنها موردی نیست که شیوع ویروس کرونا روی صنعت گیم تاثیر گذاشته است؛ تاکنون اغلب مسابقات کشورهای آسیای شرقی از جمله رقابت‌های League of Legends و Overwatch به تاریخی نامعلوم موکول شده‌اند و همچنین چند روز پیش خبردار شدیم بیش از ۴۰۰ مسابقه ورزش‌های الکترونیک در چین تا این لحظه کنسل شده است.

فیلم شیطان وجود ندارد از محمد رسولوف برنده جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد.

خود رسولوف این فیلم را نوشته و دریا مقبلی، کاوه آهنگر و مهتاب ثروتی در آن بازی کرده‌اند. این اثر یک فیلم اپیزودیک است که در چهار قسمت روایت می‌شود. موضوعی که این اپیزودها و شخصیت‌ها را به هم مربوط می‌کند، مجازات اعدام است.

اولین اپیزود از این فیلم در مورد مردی به نام حشمت است که رفتار خوبی با خانواده و عزیزان خود دارد. البته بعد از چند پلان ورق برمی‌گردد و رسولوف چهره واقعی این شخصیت را به ما نشان می‌دهد. سه بخش دیگر فیلم به سه شخصیت دیگر می‌پردازند که حاضر نبوده‌اند در موضوع اصلی فیلم دخیل باشند و عواقب آن را تحمل کرده‌اند.

چنین رویکردی همیشه مورد توجه فیلم‌سازی مثل محمد رسولوف بوده و او پیش از این هم در آثار خود به موضوع اجتماعی حاکم بر جامعه ما می‌پرداخت. رسول‌اف کارگردان این فیلم به‌دلیل ممنوع‌الخروجی، در مراسم اختتامیه حضور نداشت و جمعی از بازیگران این فیلم که در جشنواره حاضر شده بودند، جایزه را دریافت کردند.

این اولین باری نیست که کارگردانی ایرانی برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین می‌شود و پیش از این هم اصغر فرهادی و جعفر پناهی این جایزه را دریافت کرده بودند.

چند ماه پیش ژورنالیستی به اسم Zenji Nishikawa ادعا کرد که در کنفرانس توسعه‌دهندگان CEDEC شنیده است «سران شرکت سونی تصمیم دارند دو مدل از کنسول پلی‌استیشن را عرضه کنند که در قدرت تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.»

هرچند این شایعه خیلی جدی گرفته نشد اما با توجه به پستی که یکی از کاربران فروم NeoGaf منتشر کرده، ممکن است حرف‌های Nishikawa درست بوده باشند. این کاربر که توسطِ مدیران NeoGaf تایید شده، با استناد به شنیده‌هایش نوشته سونی برنامه دارد دو کنسول را در نسل بعد عرضه کند و این دو کنسول احتمالا همزمان با هم وارد بازار می‌شوند.

یکی از آن‌ها نسخه پایه پلی استیشن 5 است که نزدیک به ۹ ترافلاپس قدرت خواهد داشت و یکی دیگر هم نسخه قدرتمند‌ترِ کنسول است که در واقع با ایکس باکس سری ایکس رقابت می‌کند. با توجه به گفته او یکی از دلایلی که عددهای مختلف از قدرت پلی استیشن 5 می‌شنویم، به همین مسئله دو نسخه‌ای بودنِ کنسول برمی‌گردد.

جالب اینجاست این کاربر حدس می‌زند که نسخه قوی‌تر چیزی نزدیک به ۶۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. اگر پلی استیشن 5 پرو (یا هر اسمی که دارد) قدرتی در حد و اندازه‌های ایکس باکس سری ایکس داشته باشد، کنسول مایکروسافت هم همین‌قدر گران خواهد بود؟

پلی استیشن 5 پرو

اینکه مایکروسافت دو کنسول را برای نسل بعد در نظر گرفته، تقریبا تایید شده است. اگر شایعات حقیقت داشته باشند، مایکروسافت در پاییز امسال ایکس باکس سری ایکس را عرضه می‌کند و بعد از یک سال هم نسخه ارزان قیمت‌ترِ آن که فعلا با نام لاکهارت شناخته می‌شود وارد بازار می‌آید.

در آن طرف میدان هنوز هیچ گزارش معتبری مبنی بر اینکه سونی دو کنسول را برای نسل بعد در نظر گرفته، منتشر نشده است. اینکه پلی استیشن 5 پرو را ببینیم، احتمالا واقعیت دارد. چون ماسایاسو ایتو، نایب رییس بخش سخت افزار سونی چند وقت پیش در مصاحبه‌ای از پلی استیشن 4 پرو به عنوان «نسخه آزمایشی» تغییرِ سخت افزار در اواسط عمر کنسول‌ها یاد کرد.

بنابراین عجیب نیست پلی استیشن 5 پرو را ببینیم. ولی مسئله به زمان برمی‌گردد، سونی با عرضه همزمان دو کنسول در ابتدای نسل به کاربران حق انتخاب می‌دهد یا نه، تنها یک نسخه از آن را به بازار می‌فرستد؟

جیسون بلاندل، یکی از قدیمی‌ترین و کلیدی‌ترین سازندگان Call of Duty و مخصوصا بخش Zombies آن‌ها، جدایی خود از استودیوی Treyarch را اعلام کرد. او از زمان ساخت Call of Duty 3 در تری‌آرک حضور داشت و در طول ۱۳ سالی که در این استودیو مشغول به کار بود، در نسخه‌های متعددی از این فرنچایز نقش کارگردان یا تهیه‌کننده را داشت. او مجموعا روی هفت نسخه کال آو دیوتی کار کرده است.

او بیشتر از همه به واسطه نقشش در بخش زامبی‌ها شناخته می‌شود. او آخرین بار به عنوان کارگردان بخش زامبی‌های Black Ops 4 حضور داشت و از سال ۲۰۱۸ به بعد هم به همراه دن بانتینگ و مارک گوردون ریاست استودیو را بر عهده گرفت.

بیانیه‌ای که او در این باره منتشر کرده به شرح زیر است:

بعد از ۱۳ سال فوق‌العاده و پر از اکشن، می‌خواهم از تری‌آرک جدا شوم. در طول زمانی که اینجا بودم، افتخار این را داشتم که روی پروژه‌های متعددی کار کنم، کلاه‌های بسیاری بر سرم بگذارم، و مخصوصا دورانی که در تیم Zombies حضور داشتم که بسیار برایم ویژه بود. این تیمی است که از برخی از خلاق‌ترین و با استعدادترین افراد کل صنعت تشکیل شده، که خیلی‌هایشان را هم هیچوقت نمی‌بینید. چون که آن‌ها پشت صحنه مشغول ساخت همه این تجربه‌ها هستند.

پس از عرضه موفقیت‌آمیز Modern Warfare از استودیوی Infinity Ward، قاعدتا قرار بود Sledgehammer Games ساخت نسخه بعدی کال آو دیوتی را بر عهده داشته باشد. اما پس از مشکلاتی که در ساخت بازی پیش آمد، اکتیویژن مسئولیت آن را بر عهده تری‌آرک قرار داد. هنوز معلوم نیست این نسخه Black Ops 5 باشد یا یک عنوان دیگر.