از همه چیزو همه جا

طبقه بندی موضوعی

والت دیزنی سال بی‌نهایت پر پول و موفقی را پشت سر گذاشته و نهایتاً چندی دیگر قرار است به میدان رقابتِ سرویس‌های استریم هم وارد شود. سرویس +Disney از همین حالا منتظران بسیاری دارد و ابرکمپانی والت دیزنی با یک پیشینه طولانی و درخشان و همچنین آثار جدیدی که معرفی کرده می‌تواند از طریق سرویس استریم جدید خود درآمدزایی‌اش را از این هم بیشتر کند.

دیزنی از مدت‌ها پیش پروژه حذف آثار خود از دیگر پلتفرم‌ها نظیر نتفلیکس را آغاز کرده بود و با ورود دیزنی پلاس به عرصه رقابت، جنگ بزرگی میان غول‌هاس صنعت استریم رخ خواهد داد. علاوه بر نتفلیکس، دیزنی رقبای بزرگ دیگری مانند WarnerMedia ،NBC Universal، آمازون پرایم و اپل را هم در کنار خود می‌بیند. البته، در میان تمام سرویس‌های نام‌برده، نتفلیکس طی سال‌های اخیر بیشترین سهم از سود بازار را نصیب خود کرده بود و حال با ورود یک غول بی‌شاخ و دم به نام دیزنی پلاس، اوضاع می‌تواند به کلی تغییر کند.

دیزنی به تنهایی تعداد قابل‌توجهی از آی‌ پی‌ها و عناوین مشهور و موفق را در اختیار داشت و طی چند سال اخیر با خریداری استودیوها و شرکت‌های بزرگ، دارایی‌های خود را به شکل قابل‌توجهی افزایش داده است. حال دیزنی تمام عناوین فاکس، فرانچایز‌ها و سریال‌های مارول، سری استار وارز و بسیاری از عنوان‌های دیگر را به مالکیت خود در آورده و همین مسئله موجب شده دیزنی به بزرگ‌ترین ناشر فیلم در دنیا تبدیل شود. با این همه حق مالکیت و زیر مجموعه، دیزنی به راحتی قابلیت به موفقیت رساندن دیزنی پلاس را هم دارد. در واقع این ابرکمپانی با ایجاد یک بازار انحصاری برای خود، غالب مخاطبان سینما و تلویزیون را به سمت خود کشانده‌ است و بقیه رقبا عملا از میدان رقابت کنار زده شده‌اند.

قیمت در برابر ارزش؛ ترازوی دیزنی پلاس به کدام جهت سنگینی می‌کند؟

سرویس +Disney

همان‌طور که می‌دانید دیزنی از مدت‌ها پیش برای پروژه دیزنی پلاس برنامه‌ریزی داشته و شروع به‌کارِ این سرویس می‌تواند محسور کننده باشد. در سال اول، دیزنی پلاس (که از ۱۲ نوامبر مصادف با ۲۱ آبان ماه به صورت رسمی لانچ می‌شود) احتمالا بیش از ۵۰۰ فیلم سینمایی به علاوه ۷۵۰۰ قسمت سریال تلویزیونی خواهد داشت. این اعداد شامل نه تنها آی پی‌های قدیمی و اورجینال می‌شود، بلکه مخاطبان با حجم انبوهی از عناوین جدید رو‌به‌رو خواهند بود. از سریال‌های دنیای سینمایی مارول گرفته تا آثار جدید استار وارز (مانند The Mandalorian یا Star Wars: The Rise of Skywalker).

طبق تاییدیه‌های رسمی، دیزنی در حال حاضر ۷ سریال از دنیای مارول و همچنین ۴ مجموعه از جهان استار وراز را در دست توسعه دارد. همین نمایش‌های تلویزیونی می‌تواند سرویس دیزنی پلاس را برای بسیاری از مخاطبان حائز اهمیت کند. جالب این است که چنین سرویس عظیمی با این‌ همه قابلیت و عناوین انحصاری جدید، قیمت به‌شدت پایینی هم دارد. برای عضویت در دیزنی پلاس شما تنها به ۶.۹۹ دلار در ماه نیاز دارید. حال اگر بخواهید همزمان سرویس‌های هولو و +ESPN را در اختیار داشته باشید، این مبلغ به ۱۲.۹۹ دلار در ماه می‌رسد. از سوی دیگر در نظر بگیرید که قیمت پایه برای عضویت در نتفلیکس یا آمازون پرایم هم همین ۱۲.۹۹ دلار است. بنابراین دیزنی دارد در کنار خدمات‌دهی وسیع و گسترده، قیمت مناسبی هم به مخاطبان پیشنهاد می‌دهد.

دیزنی بودجه عظیمی به +Disney اختصاص داده است

سرویس +Disney

ساخت سریال‌های مختلف برای مارول و استار وراز به همراه لایو اکشن‌هایی نظیر Lady and the Tramp هزینه‌های هنگفتی روی دوش دیزنی می‌گذارد. احتمال می‌رود ساخت هر کدام از این سریال‌ها چیزی حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد. دیزنی اعلام کرده که قصد دارد سال ۲۰۲۰ بیش از ۱ میلیارد دلار به ساخت محتوای انحصاری برای +Disney اختصاص دهد. این رقم قرار است تا سال ۲۰۲۴ به چیزی حدود ۲.۵ میلیارد دلار برسد! این ارقام عجیب و غریب برای چنین دوره‌های زمانیِ کوتاهی واقعا سرسام آور خواهد بود. تازه این‌ پول‌ها فقط صرف ساخت محتوا می‌شود و هزینه‌های تبلیغاتی و مارکتینگ و امثال آن‌ها هنوز لحاظ نشده است.

به هرحال دیزنی هم باید برای بازگشت چنین مبالغی چند سال دندان روی جگر بگذارد اما خب قطعا از وقوع آن مطمئن است. دیزنی یک ریسک بزرگ را قبول کرده و روی آن هم حساب ویژه‌ای باز می‌کند. جنگی که در آینده‌ای نه‌چندان دور میان غول‌های استریم در می‌گیرد، بدون شک بازنده‌هایی هم خواهد داشت؛ بازنده‌هایی که شاید تا مرز ورشکستی‌ پیش بروند. دیزنی با علم به تمام این مسائل وارد عرصه رقابت شده و با این سرمایه‌گذاری‌های عظیم، برای رقبای خود خط و نشان می‌کشد. همین بازار رقابتی است که موجب شده NBC Universal بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به بودجه خود بیفزاید، وارنرمدیا با قراردادی ۵۰۰ میلیونی جی. جی. آبرامز و بد روبات را به خدمت خود درآورد و همچنین نتفلیکس با پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار، از خروج سریال Friends از سرویسش جلوگیری به عمل آورد.

+Disney حاوی تبلیغات نخواهد بود

سرویس +Disney

درست مانند نتفلکیس، دیزنی پلاس هم در زمان عرضه هیچگونه تبلیغاتی نخواهد داشت. چنین مسئله‌ای برای سرویس‌های استریم اهمیت ویژه‌ای دارد. شاید مخاطبان به تماشای تبلیغات در تلویزیون عادت داشته باشند اما وقتی وارد حوزه شبکه‌های استریم بشویم، مخاطبان اصلا علاقه‌ای به دیدن آن‌ها ندارند. بنابراین دیزنی اگر می‌خواست درآمد خود را به‌وسیله تبلیغات افزایش دهد، قطعا مورد انتقاد خیلی‌ها قرار می‌گرفت.

البته، این دلیل نمی‌شود دیزنی هیچ سودی از صنعت تبلیغات وارد جیب خود نکند؛ همان‌طور که اشاره شد یکی از گونه‌های عضویت در +Disney پرداخت ۱۲.۹۹ دلار و به دست آوردن اشتراک این سرویس به همراه Hulu و +ESPN است. هولو در این میان اهمیت ویژه‌ای دارد. چرا؟ این سرویس در واقع دو آپشن عضویتی در اختیار مخاطبان می‌گذارد؛ یکی بدون تبلیغات و دیگری همراه آن‌ها. طبیعتا اشتراکِ خالی از تبلیغات هزینه بیشتری برایتان خواهد داشت. حال اگر شما برای اشتراک در دیزنی پلاس ۱۲.۹۹ دلار بپردازید، دیزنی صرفا ورژن «با تبلیغات» هولو را به شما ارائه می‌دهد و اینگونه هم هولو به نان و نوایی می‌رسد و هم شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند مانوور زیادی در این سرویس استریم بدهند.

در کنار هولو، +ESPN هم حاوی میزان محدودی از تبلیغات است و اگر به لطف دیزنی پلاس بتواند مخاطبان بیشتری جذب کند، قطعا درآمد آن هم به صورت چشم‌گیری افزایش خواهد یافت. به همین سادگی، دیزنی پلاس خود را یک سرویس بدون تبلیغات معرفی می‌کند و همزمان از سودهای کلانی که مربوط به همین صنعت است بهره می‌برد.

+Disney راه درازی در پیش دارد

سرویس +Disney

مشخصا دیزنی پلاس بلافاصله پس از آغاز به کار نمی‌تواند نتفلیکس را از زمین بازی خارج کند. بر اساس آخرین آمار، نتفلیکس بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و دیزنی پلاس در ابتدا تنها ۵ کشور را پوشش خواهد داد. در نتیجه، این سرویس آن ماشین نتفلیکس‌کُشی (!) که خیلی‌ها می‌گفتند نیست – حداقل نه به این زودی‌ها. اگرچه نتفلیکس سرویس بسیار محبوب و پرمخاطبی است اما همچنان نمی‌شود سرویس‌های استریم را رایج‌ترین انتخاب کاربران دانست. بسیاری از افراد هنوز هم با این سرویس‌ها احساس راحتی نمی‌کنند و این‌ها در نوع خود یک تکنولوژی جدید محسوب می‌گردند. پس تا شکل‌گیری این تصویر عمومی و همچنین بال و پرگیری دیزنی پلاس، زمان زیادی باقی مانده است.

طبق پیش‌بینی متخصصان، جنگ غول‌های استریم مربوط به سال ۲۰۱۹ یا حتی ۲۰۲۰ نمی‌شود، بلکه این نبرد عظیم جایی در ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ شکل خواهد گرفت. ظاهرا آینده در دستان «سرویس‌های استریم» است و با این احتساب بزرگان این صنعت بایستی برای رقابت‌های پیش‌رو آماده باشند. به‌نظر می‌رسد دیزنی مشاوران و متخصصان قهار و نابغه‌ای دارد، چراکه دیزنی پلاس به شکلی صحیح و دقیق برنامه‌ریزی شده و احتمال می‌رود طی سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ گوی سبقت را از تمام رقبا برباید. البته، این دلیل نمی‌شود دیزنی برای موفقیت‌های کوتاه‌مدت هیچ‌گونه برنامه‌ای نداشته باشد. با نگاهی به سریال‌های MCU، مجموعه‌هایی نظیر «ماندالورین» و بسیاری از سری‌های متعلق به فاکس، می‌توان یقین داشت که دیزنی پلاس در سال‌های ابتدایی هم به اندازه کافی موفق خواهد بود.

دیزنی امیدوار است تا سال ۲۰۲۴، چیزی بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون کاربر داشته باشد؛ اما بسیاری از متخصصان بر این باورند که دیزنی پلاس می‌تواند تا آن زمان بیش از ۱۳۰ میلیون کاربر را به خود جذب کند. در هر دو صورت، این‌ها نشان‌دهنده برنامه دقیق و طولانی‌مدت دیزنی برای سودآوری فراوان است.

+Disney به اندازه نتفلکیس به خود متکی نیست

سرویس +Disney

یکی از دلایلی که متخصصان و اقتصاددانان دیزنی پلاس را برنده نهایی می‌دانند، عدم اتکای بیش از حد به خود است. در مقابل، سرویسی مانند نتفلکیس تماما متکی به خود است و دارد به تنهایی همه چیز را به پیش می‌برد. این سرویس باید خودش درآمدزایی کند، خودش پول خرج کند و خودش هم با تلاش فراوان به مخاطبان و کاربرانش بیفزاید؛ تمام این کارها با بالا گرفتن درگیری‌ها و جنگ میان سرویس‌های استریم سخت و سخت‌تر خواهد شد. حتی بسیاری از محتواهای این سرویس استریم متعلق به کمپانی‌های دیگر است. همان‌طور که می‌دانید چندی پیش مارول تمامی سریال‌های خود (مانند جسیکا جونز، دردویل، پانیشر و لوک کیج) در نتفلیکس را کنسل کرد و این سرویس باید برای جایگزینی عناوین مذکور هزینه‌های بسیاری بپردازد.

در این سوی میدان، دیزنی پلاس به لطف قدرت عظیم والت دیزنی، ده‌ها حامی و پشتیان دارد. سریال‌های مختلف مارول از «ونداویژن» گرفته تا «فالکون و سرباز زمستان» و «لوکی» مستقیما به دیزنی پلاس خواهند آمد. از طرفی فیلم‌‌ها و آثار مختلفی وجود دارد که متعلق به فاکس، استار وراز (سریال ماندالورین) و دیگر کمپانی‌های تحت مالکیتِ دیزنی است. دیزنی همچنین این قابلیت را دارد که فیلم‌های سینمایی خودش را بلافاصله پس از خروج از سینما، به سرویس دیزنی پلاس بفرستد.

اینگونه تمام زیرمجموعه‌های دیزنی می‌توانند با حمایت یکدیگر بزرگ‌تر و سودزاتر شوند. به هرحال سرویس دیزنی پلاس می‌تواند در آینده نقش اساسی و مهمی را در درآمدزایی و موفقیت دیزنی ایفا کند. چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، ابرکمپانی دیزنی دارد روز به روز سهم بیشتری را از بازار سرگرمی را از آنِ خود می‌کند و با این اوصاف بعید است کمپانی دیگری توان رقابت با آن را داشته باشد. نظر شما راجع به این رویکرد دیزنی و آینده صنعت سینما و تلویزیون چیست؟

  • خبر فوری