از همه چیزو همه جا

طبقه بندی موضوعی

وقتی نقدهای فیلم جوکر در جشنواره فیلم ونیز منتشر شد، بسیاری به ساخته جدید تاد فلیپس امیدوار شدند. فیلم موفق به کسب جایزه شیر طلایی این جشنواره هم شد و همه طرفداران آماده بودند تا این اثر تحسین شده را در سینماها تماشا کنند. با نزدیک شدن به زمان اکران جوکر، ناگهان نمرات این فیلم در سایت‌های Metacritic و Rotten Tomatoes افت کرد؛ افتی که تماشاگران به دلایل مختلفی به آن هیچ اهمیتی ندادند تا جوکر موفق به ثبت گیشه‌ بسیار موفقی شود.

آیا جوکر باعث ترویج خشونت شده؟

همزمان با نزدیک شدن انتشار فیلم، نقدهای جدیدی برای جوکر منتشر شد که تعداد زیادی از آن‌ها جوکر را به خاطر ترویج خشونت مورد انتقاد قرار داده بودند. نمی‌توان کتمان کرد که فیلم جوکر دارای خشونت است اما نباید از این موضوع غافل شد که در سال ۲۰۱۹، تعداد زیادی فیلم روانه سینماها شده‌اند که خشونت بسیار بیشتری در خود داشتند. در واقع نه تنها جوکر خشن‌ترین فیلم تاریخ نیست، بلکه نمی‌توان آن را خشن‌ترین فیلم امسال و حتی ماه جاری دانست!

نقد فیلم جوکر

سالانه شاهد انتشار فیلم‌های خشن زیادی با بودجه‌های چند صد میلیون دلاری برای شبیه سازی یک محیط جنگی یا نبردهایی عظیم هستیم در حالی که هزینه تولید جوکر از ۵۰ میلیون دلار فراتر نمی‌رود و طبق گفته اکثر منتقدان، این فیلم بیشتر از اکشن روی شخصیت پردازی جوکر و داستان متمرکز است.

این انتقادها باعث شد تا میانگین نمرات فیلم در سایت‌های Metacritic و Rotten Tomatoes به شکل قابل مشاهده‌ای کاهش پیدا کند. به طوری که متای این عنوان به میانگین ۵۸ از ۱۰۰ از میان ۵۱ نقد رسید. بر اساس این میانگین می‌توان گفت که با یک فیلم «متوسط و نسبتا ضعیف» طرف هستیم اما بردن جایزه معتبر شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز که معمولا برندگان آن با جوایز اسکار یکی هستند، نشان می‌دهد که جوکر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و این کاهش نمره چندان طبیعی نیست.

وقتی جوسازی عمل نکرد

جوکر در اولین آخر هفته اکران خود موفق به شکستن رکورد پرفروش‌ترین فیلم ماه اکتبر شد تا نشان بدهد کاهش نمرات تاثیر چندانی روی فروش فیلم نگذاشته است. بعد از این قضیه، اخبار منفی روی جوکر بیشتر از آن که به نقد فیلم مرتبط باشند به امکان رخ دادن حادثه خشونت آمیز در سینماها اشاره می‌کردند.

نقد فیلم جوکر

به خاطر بالا گرفتن حساسیت‌ها حضور خبرنگاران در فرش قرمز جوکر ممنوع شد و در هفته اول اکران فیلم هم کسی نمی‌توانست با کاس‌پلی این ضد قهرمان در سینماها حاضر شود. حتی پلیس مجبور به دستگیری فردی شد که با کوله‌ای مشکوک در صف خرید بلیت جوکر حاضر شده بود؛ کوله‌ای که مشخص شد دارای هیچ محتوای خطرناکی نیست. اوضاع به جایی رسید که مشخص شد نظرات خشونت‌آمیز آنلاین در مورد فیلم جوکر تحت نظر پلیس قرار دارند. در همین راستا پلیس بیانیه زیر را منتشر کرد:

در حالی که بسیاری از اینسل‌ها دست به اقدامات خشونت‌آمیز نمی‌زنند، برخی از این افراد با تشویق همدیگر به خشونت می‌خواهند به خاطر بی‌عدالتی جامعه از آن انتقام بگیرند. برخی از مهاجمان اینسل نیز از تیراندازی‌های گذشته الهام گرفته بودند.

از آن روز تا به حال، انتقادهای عجیبی به جوکر شده است. برای مثال یکی از تیترهای سی‌ان‌ان جوکر را به ترویج خشونت برای کسب درآمد بیشتر متهم می‌کرد؛ اتهامی که با توجه به لیست طولانی فیلم‌های ابرقهرمانی در سال جاری چندان منطقی نیست. حتی این رسانه به آهنگی که جوکر هنگام پایین آمدن از پله‌های سالن نمایش آن را پخش می‌کند اعتراض کرد.

گفته می‌شود که سازنده این ترانه یک منحرف جنسی است که به خاطر آزار جنسی افراد تحت پیگرد قانونی قرار گرفته. جدا از این که ربط دادن سابقه کیفری آهنگساز این ترانه به محتوای خشونت‌ آمیز فیلم واقعا کار عجیبی محسوب می‌شود، باید در نظر گرفت که این ترانه یک نماهنگ مشهور است که بسیاری از استادیوم‌های ورزشی آمریکا هنگام آغاز مسابقات آن را پخش می‌کنند. بنابراین همان‌طور که استفاده از آن در ورزشکارها به خاطر سابقه آهنگسازش مسئله نیست، حضور این آهنگ در فیلم جوکر هم نباید مسکل ساز باشد.

واکنش تاد فلیپس و واکین فینیکس به ماجرا

در واکنش به این انتقادات، واکین فینیکس به عنوان بازیگر نقش جوکر که از همین حالا یکی از شانس‌های اصلی اسکار ۲۰۲۰ محسوب می‌شود به حاشیه‌ها پیرامون این فیلم این‌گونه واکنش نشان داد:

از دریچه‌های مختلفی می‌توان به فیلم نگاه کرد. می‌توانید بگویید ببین، در فیلم فردی هست (مثل همه) که نیاز دارد دیده شود، شنیده شود و کسی او را درک کند. یا بگویید او آدمی است که تعداد زیادی آدم دورش می‌خواهد تا به آن‌ها تسلط پیدا کند. در نهایت هم وقتی به مرحله رضایت می‌رسد که در میان دیوانگی قرار بگیرد.

تاد فلیپس کارگردان فیلم هم اعلام کرد که فیلم‌نامه جوکر بر این اساس نیست که بخواهد از خشونت تحلیل کند:

فکر کنم به خاطر این است که این روزها خشم یک کالا است. مدت‌ها است که این موضوع به عنوان یک کالا یا یک اهرم برای خودنمایی در کشور محسوب می‌شود. اما شرایط در مورد جوکر این‌گونه نیست.

کمپانی برادران وارنر هم در واکنش به این موضوع اعلام کرد که تمام قد پشت سازندگان این فیلم ایستاده و با وجود انتقادات مختلف دست به سانسور جوکر نخواهد زد.

رضایت مردم از این فیلم را می‌توان با نمره بسیار خوب جوکر در سایت IMDB فهمید. در واقع این امتیازات بالا نشان می‌دهد که بحثی که مبنی بر خشونت آمیز بودن جوکر و ناامن بودن سالن‌های سینما برای تماشای آن ناگهان به راه افتاده، چندان مورد توجه مردم قرار نگرفته و همچون نظر داوران جشنواره ونیز، تماشاگران نیز از تماشای جوکر لذت برده‌اند و این فیلم در حال ثبت گیشه‌ای فوق العاده در تمام جهان است.

  • خبر فوری