از همه چیزو همه جا

طبقه بندی موضوعی

از زمانی که پخش سریال Watchmen توسط شبکه HBO آغاز شده، تفاوت دیدگاه منتقدان و تماشاگران نسبت به سریال به جنجالی بزرگ تبدیل شده است. در جمع منتقدان، سریال اهمیت زیادی پیدا کرد اما بینندگان در سایت‌هایی که نظرشان را می‌نوشتند، اصلا از سریال راضی نبودند. آیا هواداران کامیک Watchmen واقعا باید از سریال آن بیزار باشند یا منتقدان سریال جدید HBO را به خوبی درک کرده‌اند؟ آیا این سریال قرار است جدیدترین قربانی نظرات ناامیدکننده بینندگان باشد؟

چرا منتقدان و بینندگان سریال Watchmen اختلاف نظر شدیدی بایکدیگر دارند؟

سریالی که ویکتور لیندلوف از کامیک‌های Watchmen ساخته، در دنیایی 30 سال پس از نوشته‌های آلن مور، دیوید گیبونز و جان هیگینز در جریان است. ماموران پلیس برای مخفیانه انجام دادن عملیاتشان باید ماسکی بر صورت بزنند تا کسی متوجه شغل آن‌ها نشود. آن‌ها حق استفاده از سلاح‌های خودشان را هم ندارند و هر شلیکی باید همراه با هماهنگی انجام شود. کارآگاه آنجلا آبار (با نقش‌آفرینی رجینا کینگ) در کنار سایر همکارانش باید برای حفاظت از منابع محدودشان، با گروهکی از نژادپرستان مبارزه کنند.

میانگین نمرات منتقدان در مرجع Rotten Tomatoes به سریال Watchmen روی عدد 98 ایستاده است؛ یک نمره بسیار عالی برای آغاز این سریال. شرایط در مرجع Metacritic هم با متااسکور 85 خیلی متفاوت نیست. اما میانگین نمره‌ای که مخاطبان در این دو مرجع ثبت کرده‌اند، به ترتیب 45 و 4.7 از 10 است. نمره IMDB این سریال هم به 6.9 از 10 کاهش پیدا کرده و شاید باید بگوییم تماشاگران به اندازه منتقدان با Watchmen ارتباط برقرار نکرده‌اند. نمره پایین و یا کم‌اعتبار دادن به فیلم‌ها و سریال‌هایی که مورد تایید منتقدان است اما هواداران آن‌ها را دوست ندارند، در دنیای کامیک‌ها بیشتر به چشم می‌آید. دو فیلم Captain Marvel و Black Panther باوجود نظرات خوبی که از منتقدان دریافت کردند، با نمرات پایین مورد هجوم قرار گرفتند. این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که هواداران دیدگاه مثبتی به اتفاقات فیلم نداشته باشند. در Captain Marvel با یک ابرقهرمان زن مواجه بودیم که برای بسیاری از مردان قابل تحمل نبود! در Black Panther هم حضور ابرقهرمانان سیاه‌پوست اصلا برای برخی نژادپرستان جذابیتی نداشت.

در سریال Watchmen شرایط کمی متفاوت‌تر است. در واقع بیشتر تماشاگران این سریال، آن را عنوانی نژادپرستانه می‌دانند. Watchmen به نمایش قتل عام سیاه‌پوستان در شهر تولسای اوکلاهما در سال 1921 اکتفا نمی‌کند. جملات نژادپرستانه‌ای که در مدرسه فرزند آنجلا آبار نقل می‌شود در کنار گروه نژادپرستی‌ای که ماسک Rorschach را به صورت کشیده‌اند، باعث شده بیشتر نظرات بینندگان درباره سریال جدید HBO منفی باشد. نظرات بسیاری از کاربران نشان می‌دهد آن‌ها اعتقاد دارند این سریال به دنبال ترویج نژادپرستی و یا حمایت از گروه‌های نژادپرست است. گروهی دیگر هم Watchmen را نمایشی سیاسی می‌دانند.

چرا منتقدان و بینندگان سریال Watchmen اختلاف نظر شدیدی بایکدیگر دارند؟

بخش عظیمی از دیدگاه‌های منفی و نمرات پایین سریال، در اعتراض به مسائل سیاسی مطرح شده در Watchmen است. در میان واکنش‌های منفی نسبت به سیاست‌های به تصویر کشیده در سریال، هواداران جدی کامیک‌های Watchmen عصبانی‌تر هستند. آن‌ها اعتقاد دارند این سریال ارتباطی با کامیک بوک‌های آن ندارد و یا حداقل تاثیرپذیری را داشته است. هواداران می‌گویند نژادپرستانی که در سریال وجود دارند، از ماسک Rorschach استفاده می‌کنند در حالی که این کار می‌تواند خیانت به این شخصیت باشد. اگرچه باید به این حقیقت اشاره کرد که Rorschach در کامیک بوک‌های Watchmen بیشتر از این که ابرقهرمان باشد، یک ضدقهرمان است. او خواننده سرسخت مجله راست‌گرای The New Frontiersman بود و در انتهای کامیک، نامه‌ای را برای این مجله نوشت. با این حال با این روایت هم نمی‌توان قبول کرد داستان این شخصیت بتواند الهام‌بخش گروه نژادپرست درون سریال باشد.

بنابراین چگونه می‌توانیم این سریال جنجالی را قضاوت کنیم؟ آزمونی که نمره واقعی سریال را مشخص خواهد کرد، زمان است. این که بینندگان Watchmen واقعا چه نظری دارند، در پایان فصل نخست مشخص می‌شود. قسمت اول سریال بیش از 1.5 میلیون بیننده داشت و افزایش این آمار در کنار ثبت دیدگاه آن‌ها در مرجع‌های سینمایی، ثابت می‌کند آیا Watchmen قربانی حمله تماشاگران شده یا واقعا داستان جنجال‌برانگیزی دارد.

  • خبر فوری